|
Dunarea in antichitate
Numele de astazi al
fluviului, in diverse limbi europene deriva, dupa cate se pare din
aceeasi radacina : « don » ori « dun » . Astfel : Donau ( la germani
), Danube ( la francezi ), Danulio ( la italieni ), Dunai sau Dunaj,
Dunej, Dunavo, Dunaghi, Donan, Duna, Dunes ( la popoarele slave ),
Duna ( la unguri ) ,Tuna, Duneli ( la turci ) si Danube ( la englezi )
etc.
Cunoscut sub numele de
Istros la greci de de Danubius la romani, fluviul acesta reprezenta nu
numai calea cea mai usoara de navigatie, dar si un inepuizabil
rezervor de resurse.
Scurt istoric al
varsarii Dunarii in Marea Neagra :
In urma expeditiilor
itreprinse in bazinul Pontului Euxin, au ramas unele insemnari legate
de Dunare .
Informatiile cele mai
pretioase le dau : Herodot, "Parintele istoriei ", Ptolemaios Logos
general de seama in armata lui Alexandru Macedon si militarul geograf
Arian . Textele lor au servit ca sursa de informatie si pentru alti
scriitori antici deoarece acestia au ajuns pana in zona de varsare a
Dunarii.
Un alt autor antic, Strabon (58 i.e.n.-25
e.n.) scrie : "Istrul se varsa prin 7 guri, dintre care cea mai mare
este Gura Sfanta ". Din textele lui Strabon, retinem faptul ca in
timpul sau bratul si respectiv gura cea mai mare erau cele sudice (
Peuce sau Hicron Stoma). Dupa aceasta urmau spre nord trei brate mici,
apoi alte trei, cele mai nordice, mai mari decat cele din mijloc, dar
mai mici decat cele din sud.
"Dunarea se varsa in
Pont prin sase guri. Prima dintrre guri este Peuce, a doua se numeste
Naracu Stoma, apoi Boerum Stoma si Spireo Stoma. Si toate aceste guri
sunt atat de mari, incat se zice ca marea este invinsa si apa e buna
de baut pe o distanta de 60 km".
Sintetizand
informatiile ramase de la autorii antici referitoare la Dunare,
aceasta se varsa in mare printr-un numar mai mare de brate : dupa
unii autori 5, dupa altii 6, iar dupa altii( cei mai multi) 7. In tot
cazul erau mai multe decat astazi.
|
|
Mituri si
legende despre apa
Asupra apelor care
strabat spatiul carpato-danubiano-pontic, pe langa numele Dunarii si
al afluentilor sai principali, din mentiunile anticilor mai
semnificativa este relatarea ca dacii aveau obiceiul ca atunci cand
porneau la razboi sa bea inainte apa din Istru, ca pe un vin sacru si
se jurau ca nu se vor dusmanii. Sacralitatea Dunarii se lega, probabil,
nu numai de importanta ei economica si strategica, ci si de faptul ca
fluviul culegea majoritatea apelor curgatoare care strabat spatiul
locuit de geto-daci, in ale caror puteri benefice credeau.
In multe zone se
spunea ca apa este sfanta, ca si focul , "daca nu ar fi foc si apa,nici
lume n-ar fi". De credinta in puritate apei se leaga numeroase
obiceiuri incepand cu cele de la Anul Nou fetele, pentru a fi ferite
de vraji, se duceau la un rau sau parau din apropiere, lua apa din el
si se spalau cu ea.
In alte parti,
fetele puneau o punte peste vale sau parau, pe ea isi intindeau braul
cu care erau incinse, apoi treceau de 3 ori in coace si-n colo,
aruncand in apa un buchetel de busuioc. Daca se ducea pe apa la vale,
era semn csa se va marita in acel an ; daca nu se ducea la vale era
semn ca nu se va marita.
De credinta in
puterile preventive si curative ale apelor curgatoare se leaga si
obiceiul scaldatului la inceputul ciclului sarbatorilor de primavara.
In Bucovina se credea ca "cel ce se va scufunda de 3 ori intr-o apa
rece in Vinerea Seaca si putea rabda ca sas se scalde macar putin in
ea , acela va fi intotdeauna sanatos".
In Muntii Apuseni, se afla un lac de acumulare unde batranii spuneau ca
traieste o valva rea . De aceea aproape in fiecare vara se ineca un
copil in el . Un om ar fi vazut-o iesind din apa si a auzit-o spunand :
" Ceasul a sosit, dar omul n-a venit !
" . Cum s-a
cufundat in apa, a vazut un om fugind spre lac, s-a dezbracat, a
intrat in apa si s-a inecat .
In Bucovina se spunea ca stima apei e o femeie inalta imbracata in alb .
O sateanca, spaland camasi la rau, a vazut-o iesind din apa la amiaza.
Stima i-a facut un semn cu mana sa vina la ea. Dar
femeia a fugit.
Intr-o
poveste larg raspandita in Moldova se spune ca niste oameni care
treceau cu carele pe langa un iaz a auzit un glas din srafundul
acestuia , strigangand de 3 ori : " Ceasul a sosit, dar omul n-a venit !
" Um om care prasea in apropiere si-a lasat sapa si a fugit spre iaz .
Oamenii l-au oprit sa se scalde dar el i-a rugat sa-l lase sa-si bage
macar picioarele in apa . Dar cum le-a bagat, deodata a lasat capul pe
spate si a fost gata .
|